fredag 11 november 2016

Bokrecension: Every Day

Titel: Every day
Originalets titel: -
Författare: David Levithan
Genre: Kärlek, fiction
Sidor: 371
Utgivningsår: 2012
Första meningen: "I wake up."

Handling: En vaknar varje morgon upp i en ny kropp, vilket han godtagit ända tills dagen då han träffar Rhiannon. Allt förändras när han hittar sin första kärlek och han helt enkelt inte kan glömma henne. Men att få ett förhållande att fungera med någon som varje dag har en ny kropp är inte lätt, kan En lyckas övertyga Rhiannon om att han är det bästa alternativet för henne?

Tankar om boken: Jag läste den här boken på engelska och den var perfekt att läsa för en som inte är riktigt van att läsa på engelska eftersom språket var enkelt och innehållet vardagligt. Jag hade inga konkreta förväntningar av boken, men jag kände ändå att jag kanske inte fick ut så mycket av den som jag hoppats. Idén är bra och jag gillade boken som helhet, men den är ganska ytlig och trots att känslor nog beskrevs så var det på få ställen som de verkligen berörde mig.

I boken skildras en hel del homosexuella förhållanden, och även En som är könlös tycker ena dagen om flickor och andra dagen om pojkar, beroende på i vilken kropp hen befinner sig. Och visst, det funkar hur bra som helst, man formar automatiskt om sina tankebilder efter varje kapitel då hen byter kropp. Däremot tycker jag inte alls om En som person, han är väldigt naiv och fastän han sett mycket så är han barnslig på ett sätt som hans jämnåriga inte är. Jag tyckte inte speciellt mycket om någon annan karaktär heller, de tre huvudkaraktärerna var nog bra men inget speciellt ändå, och även om jag gillade en del av de som En var för en dag så hann man inte riktigt bli bekant med dem förrän hen bytte kropp igen.

Det här är en bok som jag gillade men ändå inte, idén är intressant och bra, men jag tror att upplägget kunde ha gjorts bättre. Jag rekommenderar er ändå att läsa den, och om ni ens lite känner för det så läs den för allt i världen på engelska!

Betyg: 3/5

Utläst: 9.11-2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar