Bokrecension: Lolita

Författare: Vladimir Nabokov
Genre: Drama, romantik
Sidor: 430
Utgivningsår: 2007
Första meningen: Lolita, ljuset i mitt liv, elden i mina länder.

Handling:
Boken handlar om en äldre man som attraheras av nymfetter - unga flickor som inte ännu kommit in i puberteten - och är alltså vardagligt sagt en pedofil. När han träffar 12 åriga Lolita faller han handlöst för henne, och för att få vara nära henne gifter han sig med hennes mamma som är änka. När mamman dör börjar Lolita och Humbert Humbert leva ett nomadliv, de flyttar från hotell till hotell och eftersom Lolita inte har många val i frågan om var och hur hon ska leva, så kan Humbert ganska fritt kräva sex av henne för att han exempelvis ska köpa något åt henne. En ständig incest pågår en lång tid och förstör bit för bit av Lolita, tills hon en dag bestämmer sig för att rymma ifrån Humbert Humbert.

Tankar om boken: Äntligen klar! Jag tror faktiskt inte att det någonsin tagit så länge för mig att läsa en bok, nästan 3 veckor höll jag på med den och den är ändå under 500 sidor lång! Eftersom Lolita är en gammal bok så är språket också gammalt, och därmed är den tung att läsa. Jag tror det kunde vara bra för mig att även se filmen för att få en bättre helhetsbild, eftersom jag känner att jag nog missat en del av innehållet. En faktor som gjorde det svårt var att berättaren i boken talade om sig själv delvis i jag-form men ibland även i tredjeperson. Han använde också pseudonymer för både sig själv och andra, så man visste inte hela tiden vem han talade om.

Innehållet och handlingen var något helt nytt för mig, och fastän den var emellanåt långtråkig och tidvis helt sjuk, så var det bra för mig att läsa den eftersom den nog fick mig att tänka efter och inse att det faktiskt finns sådant i världen. "Humbert Humbert" som berättaren kallar sig, berättar om händelserna ganska mycket till sin egen fördel och man glömmer emellanåt bort att det faktiskt handlar om en våldtäktsman. Trots att det förstås är mannen som gör fel så tycker jag även att flickan och hennes uppförande är lite mysko, vilken tolvåring föreslår egentligen åt en äldre man att de ska ha sex? Hon är också mycket manipulativ, ock det kom flera tillfällen där jag tyckte synd om Humbert Humbert när Lolita mixtrade och manipulerade honom. Ändå var det nog Humbert Humbert som var den mest vrickade, han tycktes inte ens förstå att han gjorde fel och hans sätt att behandla människorna runtomkring honom - främst då Lolita - äcklade mig.

Den här boken var tung att läsa och det var otaliga gånger som jag bara skulle ha velat sluta läsa, så jag är stolt över mig själv för att jag faktiskt läste ut den! Den var dock inte riktigt i min smak, men som sagt ångrar jag inte att jag läste den, det kan faktiskt vara bra för oss alla att läsa lite annorlunda böcker ibland!

Betyg: 2,5/5

Utläst: 28.10-2016