måndag 10 oktober 2016

Höstläsning

Hejsan på er! Nu just är hösten som bäst med sina färggranna löv och mörka kvällar, och fastän det egentligen skulle vara hur mysigt som helst att sätta sig i soffan på kvällen med en bok i famnen, så är min läslust ganska låg. Började för ett par dagar sedan läsa Lolita av Vladimir Nabokov, och den verkade vara ganska tråkig så det är antagligen orsaken till att jag inte har lust att läsa. Jag ska ändå läsa klart den, men det kan ta en stund och eftersom jag nu inte har något att recensera så tänkte jag göra en boktag. Tagen är ursprungligen från MissMagic, och fastän jag inte blev taggad så är det säkert ändå okej att jag gör den.


1. Är det några speciella böcker du planerar att läsa under hösten?
Hmm... Hungerspelen-trilogin väntar i min bokhylla på att bli läst, men jag tror faktiskt inte jag kommer ta mig an den nu just, känner att jag behöver ha ordentligt med tid för den så det kanske blir på jullovet. En bok som jag däremot tänkt läsa i höst är Every Day av David Levithan, det blir antagligen direkt när jag blivit klar med Lolita.

2. Hösten är förknippad med skolstart. Vilken bok tyckte du bäst om att läsa i skolan? Och vad är dina favoritämnen?
Vi har i skolan oftast själva fått välja bok bara den hört till en viss kategori, och när vi i sjuan eller åttan läste böcker av finlandssvenska författare så valde jag Underfors av Maria Turtschaninoff, och det visade sig vara en fullträff. Jag kommer inte ihåg några detaljer så jag vet inte om den var skickligt skriven eller inte, men det jag däremot minns är att jag verkligen föll för den boken.
    Mitt favoritämne i skolan är absolut modersmål! Jag har alltid tyckt bäst om modersmål, men två andra jag också gillar är hälsokunskap och biologi.



3. I oktober är det Halloween. Gillar du läskiga böcker och filmer och i så fall vilka?
Nej, jag har aldrig gillat varken läskiga böcker eller filmer och i bokväg undviker jag alltid deckare och kriminalromaner. En serie som jag tycker hör till hösten på något sätt är Twilight, och fastän jag egentligen skulle vilja läsa böckerna så tror jag att jag i höst kommer välja filmerna eftersom det går snabbare och jag ändå kommer ihåg vad som händer i dem.

4. Vilken bok passar för mysläsning under mörka höstkvällar?
Som sagt, Twilight är enligt mig ett måste på hösten, men även Boktjuven av Markus Zusak är ett bra alternativ.


5. När du har krypit upp i soffan med en mysig bok, vad vill du dricka för varm dryck?
Te, helt klart! Jag är helt kär i te och dricker det typ hela tiden, haha!

6. Har du några höstplaner du ser fram emot?
Om en vecka börjar mitt höstlov och då ska jag åka ner till Helsingfors med en kompis för en dag med shopping och mys på caféer. Även Akademiska Bokhandeln kommer besökas och jag kan tänka mig att jag har en hel del att bära på efter det besöket!

Nu ska jag ta och göra läxorna, och efter det ska jag försöka läsa några kapitel ur Lolita. Ha det bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar