Bokrecension: Boktjuven

Originalets titel: The book thief, 2005
Författare: Markus Zusak
Genre: Drama
Sidor: 582
Utgivningsår: 2008
Första meningen: "Den där sista gången."

Handling: År 1939 flyttar Liesel Meminger till Himmel Straße för att bo med sina nya fosterföräldrar, eftersom hon inte kan bo hos sina riktiga föräldrar mera. Hon blir snabbt vän med pojken i grannhuset, och tillsammans försöker de leva ett så normalt liv ett barn kan trots situationen i Tyskland, och det är med honom som Liesel börjar stjäla. Till en början handlar det om mat, men Liesel märker snabbt att läsning är det hon brinner för, och snart har hon samlat på sig en hel del stulna böcker. Först läser hon dem själv, sedan för mannen som hemligt hålls gömd i deras källare, och mot slutet i bombskyddet för de skärrade människorna.

Tankar om boken: Den här boken är en bland de bästa jag läst! Boktjuven utspelar sig i Tyskland under judeförföljelserna, och fastän jag läst om förföljelserna tidigare så träffade allt mig liksom hårdare när det berättades ur dödens synvinkel och med ett barn som gick igenom allt det hemska i huvudrollen. Huvudpersonen Liesel är ett helt vanligt barn på nio år, som tydligt utvecklas från att vara en blyg liten flicka, till att själv klara sig och kunna stå på sig. Kärleken och det starka bandet mellan Liesel och styvpappan Hans var otroligt fin och det hjälpte Liesel under svåra stunder, men även relationen hon skapar med juden i deras källare är något unikt. Att ett tyskt barn så fördomsfritt bekantar sig med en "smutsig" jude och börjar se denne som en familjemedlem, får en att riktigt tänka efter hur judeförföljelserna verkligen kunnat äga rum, likvärdiga människor är vi ju allihop!

Fastän boken var lång, så kom det inte ett ända ställe där jag skulle han känt mig uttråkad. Även om det inte hände något spännande hela tiden, så var det intressant att följa med Liesels vardagliga liv och den starka vänskapen hon hade med Rudy. Alla karaktärerna var även omgivna av en viss sorts mystik och det var intressant att under bokens gång komma till insikt om vad det var som hade format dem till just det de var.

En verkligen läsvärd bok, låt dig inte avskräckas av längden på boken, språket är lättläst och innehållet intressant så det kommer inte kännas så hemskt trots de knappa 600 sidorna.

Betyg: 5/5

Utläst: 30.11-2016