torsdag 8 september 2016

Bokrecension: Fjärilarnas Stad

Titel: Fjärilarnas stad
Originalets titel: -
Författare: Ingrid Remvall
Genre: Ungdom, thriller
Sidor: 234
Utgivningsår: 2016
Första meningen: "Kom igen. Vi sticker innan vi blir upptäckta."

Handling: Vega lever i en värld där det är fjärilarna - dvs. de rika som bestämmer, och när man hör till den fattiga delen av befolkningen som hon, är det lätt att fantisera om ett rikt liv. Vega besluter sig tillsammans med sin kompis för att smita in i fjärilarnas stad, och där träffar hon Fenix. De faller genast handlöst för varandra och det är som om de redan känner varandra, men hur är det möjligt?

Tankar om boken: Efter att ha sett pärmbilden och läst beskrivningen var jag säker på att det här skulle vara en bok jag gillar, men vad jag blev besviken! Fjärilarnas stad är en snabbspolning på en kärlekshistoria som kunnat bli bra med lite utarbetning, men som den är så funkade den inte. Den är väldigt ytlig, och det stör mig att dom föll så hårt för varandra så pass snabbt. Jag kan inte heller komma på vilken del av boken som gör att den kan klassas som thriller, eftersom den absolut inte hade någonting "thriller-aktigt" i sig. Jag funderade också på om den kanske skulle vara en bok för yngre läsare, men innehållet tycker inte jag är så att säga barnvänligt, utan den är liksom bara skriven på ett barnsligt sätt.

Den här boken var en stor besvikelse för mig, men å andra sidan tror jag att en otålig läsare som vill ha en bra helhetsbild på så få sidor som möjligt skulle kunna gilla den, men om du är det minsta rutinerad läsare så rekommenderar jag den inte.

Betyg: 1,5/5

Utläst: 3.9-2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar