Bokrecension: Fallna Änglars Stad

Författare: Cassandra Clare
Genre: Ungdom, fantasy
Sidor: 469
Utgivningsår: 2015
Första meningen: "Bara kaffe, tack."

VARNING FÖR SPOILERS FRÅN SERIENS FÖREGÅENDE DELAR!!

Handling: Efter att skuggjägarna Jace och Clary återvänt från slaget i Idris, är de nöjda över att allt äntligen är lugnt och de får tid tillsammans. Deras lycka är ändå kortvarig, eftersom det plötsligt börjar hittas döda skuggjägare här och var. Vem står bakom det och hur ska de kunna stoppa denne? Även Jace börjar uppföra sig konstigt men Clary kan inte förstå vad som är fel, inte vill han väl göra slut med henne?!

Tankar om boken: Jag läste de tre första delarna i våras, och jag absolut älskade dem alla, så jag hade även höga förväntningar på den här. Inte heller denna gång blev jag besviken. Ofta blir det så att bokserier följer ett visst spår och det händer vissa bestämda saker i just till exempel fjärde boken, men den här serien har hela tiden avvikit från det spåret och samma fortsätter. Jag tycker det är roligt att läsa eftersom man inte kan räkna ut vad som kommer hända, och jag har hårt fastnat för Clares sätt att skriva, det är lätt att förstå och relatera sig till och jag gillar att man här får följa berättelsen ur flera olika perspektiv.
     I Fallna änglars stad är Clary ännu mer målmedveten än förut och klarar sig bra själv, men däremot kommer Jaces alltför dåliga självkänsla fram och jag seglade nära gränsen till att bli frustrerad när han bara gnällde om hur han inte förtjänar någonting. Jag gillar ändå hur Jace och Clary stabiliserar varandra, och även de andra karaktärerna har nu hittat sin plats i det hela och har ett sätt att fungera ihop. Min favoritkaraktär i den här boken var nog Alec, fastän han inte var med mycket så gillade hur han blivit mer vuxen från de tidigare böckerna, och det är så lätt att förstå honom. Även förhållandet han har med Magnus är så gulligt på något vis att det nog inte går att tycka illa om det.

Den här boken tycker jag inte man ska läsa innan man läst föregångarna, men annars rekommenderar jag den stort! The mortal instruments - serien har jag inte hittills mycket ont att säga om, och jag hoppas att de sista två delarna inte får mig att ändra åsikt.

Betyg: 4/5

Utläst: 10.9-2016

Andra böcker i serien: