Bokrecension: Legend

Originalets titel: Legend, 2011
Författare: Marie Lu
Genre: Ungdom, dystopi
Sidor: 291
Utgivningsår: 2013
Första meningen: "Min mamma tror att jag är död."

Handling: Boken utspelar sig i framtidens USA, som nu kallas Republiken, där June lever ett balanserat och tryggt liv. När hennes bror Metias blir mördad, blir hennes liv allt annat än tryggt, när hon får uppgiften att leta reda på mördaren. Hon får tag på den huvudmisstänkte, men när hon börjar rota bland all information, kommer hon på att inget är som hon tänkt sig.

Tankar om boken: Legend är den första delen i en trilogi som sägs vara väldigt lik Hungerspelen, men eftersom jag inte läst Hungerspelen så kan jag inte säga det ena eller det andra om den saken. Däremot kan jag säga att jag älskade den här boken! Innan har jag bara läst en dystopisk serie, och den här vann lätt över den. Legend är intressant redan från början, och det slösas inte tid på förklaringar i början, utan som läsare kommer man underfund med saker senare under bokens gång. Jag gillar att det inte bara är killar som är "hjältar", utan att det här är den femtonåriga June som är en av huvudpersonerna och att hon är så duktig och uppmärksam på sin omgivning att hon inte klantar till det för sig, som flickor i böcker ofta gör. Även den andra huvudpersonen Day är perfekt karaktäriserad, först framstår han som en tuffing men senare kommer även hans andra sidor fram, och fastän han är skapad speciellt för den här boken och dess handling, så är en vanlig tonårskilles humör och sätt att handla på fint med. Tack vare att bokens huvudpersoner är aningen knepigare än de andra i boken och man får ta del av deras tankar, så får man lite "behind the scenes" känsla, vilket åtminstone jag gillade.

Jag kommer inte på något dåligt att säga om den här boken, den var hur bra som helst och jag rekommenderar verkligen er att läsa den!

Betyg: 5/5

Utläst: 6.8-2016