torsdag 11 augusti 2016

Bokrecension: Förlorad Ängel

Titel: Förlorad Ängel
Originalets titel: Crescendo, 2010
Författare: Becca Fitzpatrick
Genre: Ungdom, Fantasy
Sidor: 317
Utgivningsår: 2011
Första meningen: "Patch stod avslappnad bakom mig med händerna på mina höfter."

Handling: När Nora och Patch har det som bäst, kommer något helt plötsligt emellan dem och Nora kan inte förstå vad. Glappet mellan dem vidgas mer hela tiden och Nora anser att det är bäst att göra slut, men Patch svarar direkt med att börja umgås med Noras värsta fiende Marcie. Nora får ledtrådar om sin pappas död från olika håll, och hon börjar misstänka att Patch var inblandad, men inte kunde väl Patch göra något sådant. Fastän hon gjort slut med honom så älskar hon honom oerhört mycket och kan inte ens tänka sig att han skulle ha sådant på sitt samvete och ändå umgås med henne.

Tankar om boken: Alltså wau! Jag blev inte särskilt imponerad av den första delen, men den här älskade jag! Förlorad Ängel är en blandning av spänning och förbjuden kärlek, och jag älskar bandet mellan Patch och Nora som gör att ingen av dem kan släppa taget om varandra. Det händer någonting hela tiden, och det finns så många lösa trådar som ska knytas ihop att man emellanåt kommer på sig själv med att fundera hur författaren tänkt lösa problemet. Karaktärerna är också mycket mer vuxna i den här delen, och deras tankar och beslut känns förståeliga, som jag inte tyckte att dom gjorde Fallen Ängel.

Jag tycker nog att man ska läsa den första delen före den andra, men fastän du inte riktigt skulle gilla Fallen Ängel så rekommenderar jag att ändå fortsätta läsa serien eftersom jag åtminstone blev positivt överraskad av Förlorad Ängel.

Betyg: 4,5/5

Utläst: 19.7-2016

Andra böcker i serien:
#1 Fallen Ängel
#3 Noras Val
#4 Änglarnas Kamp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar