Bokrecension: Fallen Ängel

Originalets titel: Hush, Hush, 2009
Författare: Becca Fitzpatrick
Genre: Ungdom, Fantasy
Sidor: 287
Utgivningsår: 2010
Första meningen: "Jag gick in i biologisalen och tappade hakan."

Handling: När Nora hamnar bredvid Patch på biologilektionen och märker hur mystisk han är, blir hon genast smått intresserad av honom. Med sin självsäkra attityd och sitt smickrande leende får han Nora helt ur balans bara genom att prata med henne, och när hon märker att han verkar dyka upp överallt där hon befinner sig, misstänker hon att han spionerar på henne. Men varför?

Tankar om boken: Grundidén med Fallen Ängel är densamma som i Twilight, och eftersom Twilight är en av mina favoritserier så hade jag höga förväntningar om den här, och för att inte bli missnöjd så väntade jag länge med att läsa den. Twilight är enligt mig fortfarande bättre, men den här är också bra och jag tycker defintivt att Fallen Ängel är ett bra alternativ till Twilight speciellt för lite yngre ungdomar. Den första halvan av boken är lite seg och den handlar i stort sett bara om att Nora försöker ta reda på mer om Patch, men det var tyvärr inte så värst intressant eftersom man ju av titeln redan förstått vad han är. När man läst ungefär 3/4 av boken så blir det spännande och man får till slut svaren på de frågor som väckts tidigare. Fastän jag tror att Fallen Ängel kan passa bättre för lite yngre än mig, så tyckte jag ändå mycket om den och om jag läst den för ett par år sedan så hade jag säkert älskat den, eftersom den är just den typen av bok jag gillar där man inte vet vilken vändning boken kommer få, och man verkligen själv måste fundera ut alternativ till hur det skulle kunna vara. När den dessutom är varvad med en hel del kärlek så blev det till en bok som de flesta tonårsflickor gillar.

En förbättring jag skulle ha velat göra i boken är att byta den svenskspråkiga titeln till något som inte avslöjar så mycket, men annars är jag hyfsat nöjd med boken. Jag rekommenderar den för lite yngre läsare, 13-15 åringar skulle den säkert passa perfekt, och kanske även till min ålder men inte äldre eftersom karaktärerna var lite väl barnsliga emellanåt.

Betyg: 3,5/5

Utläst: 17.7-2016

Andra böcker i serien: