söndag 31 december 2017

Översikt av mitt bokår 2017

Hej! Året 2017 börjar vara slut och det är dags att göra en årssummering av min läsning. I år lyckades jag nå mitt mål om att läsa 50 böcker, vilket jag är väldigt nöjd över! Bland de 50 böckerna finns många klassiker som jag länge velat läsa, flera engelskspråkiga böcker och även ett par debutromaner av nya författare. Flera av böckerna har jag recenserat och pratat om på min instagram där jag varit aktiv sedan jag skapade ett bokkonto i maj. Jag tycker det är ett ett smidigt sätt att utbyta tankar och idéer med andra läsare, så jag kommer i fortsättningen också att i första hand använda instagram, även om bloggen kommer finnas kvar.

1. Antal lästa böcker:
51 st.

2. Antal lästa sidor:
19 034 sidor

3. Recenserade böcker:
4 st, har varit väldigt dålig på att hålla bloggen vid liv i år, känns bara som om det är så mycket annat som är viktigare.

4. Den längsta boken:
Winter av Marissa Meyer, 827 sidor

5. Den kortaste boken:
Alice's adventures in wonderland av Lewis Carroll, 96 sidor

6. Den sämsta boken:
Animal farm av George Orwell, jag var tvungen att läsa den för skolan och gillade den inte riktigt. Hade gett upp redan efter de första tre kapitlen om jag skulle ha valt själv.

7. Den bästa boken:
Utan tvekan Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker, kan nog inte hypa den boken tillräckligt!

8. Den bästa serien:
Jag helt enkelt Ä-L-S-K-A-D-E Marissa Meyers The Lunar Chronicles!

9. Den mest hypade boken:
Thirteen reasons why av Jay Asher blev ju till serie i år men jag läste boken istället, så trots att det nu var serien som var hypad så tycker jag att jag kan säga att det var den.

10. Omläsning av en bra bok:
Läste om hela Twilight-serien i höstas, och det är nog en serie jag älskar lika mycket varje gång! Min favorit är den första boken.

Det var mitt bokår i korthet. Ett bra år tycker jag, har läst väldigt mångsidigt och på olika språk, får se om jag klarar av att toppa det år 2018. För nästa år kommer jag åter att sätta 50 lästa böcker som mål, och så låter jag mig själv läsa väldigt fritt eftersom det är då läsandet är som härligast!

Jag önskar er ett riktigt gott nytt år 2018!
-Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar