söndag 28 augusti 2016

Bokrecension: Champion

Titel: Champion
Originalets titel: Champion, 2014
Författare: Marie Lu
Genre: Ungdom, dystopi
Sidor: 336
Utgivningsår: 2014
Första meningen: "Av alla förklädnader som jag har haft, är det här nog min favorit."

Handling: Day och June lider av längtan efter varandra, och när de äntligen träffar varandra igen efter en tid, så är det i mindre glada tecken. Det är nämligen så att just när Republiken börjat komma överens med Kolonierna, så börjar en ny pestepidemi spridas, och för att Kolonierna inte ska gå i attack mot Republiken, måste de finna ett botemedel - och det kvickt. På samma gång vacklar Days hälsa, men han vägrar ge sig och kämpar till det yttersta. Hinner de få fram ett botemedel i tid, och vad händer med Days och Junes kärlek?

Tankar om boken: Den här boken var en liten besvikelse för mig, eftersom jag hade väntat mig något storslaget efter föregångarna. Jag säger inte att Champion var dålig för det var den absolut inte och jag tycker fortfarande väldigt mycket om huvudpersonerna June och Day, det var bara liksom världen som var emot dem på alla sätt. Efter att ha läst Prodigy så var det väntat att kärleken skulle spela ännu större roll i den här boken, och jag tyckte nog att den var fint med här, men alltså slutet...!? Jag har ganska blandade känslor om slutet, men jag tycker nog att Lu kunde ha knutit de lösa trådarna bättre.

Allt som allt gillade jag den här serien mer än vad jag hade kunnat gissa mig till, och ifall du vill pröva på en dystopisk serie så rekommenderar jag den här! Läs även recensionerna på de två första böckerna Legend och Prodigy för att få en bättre uppfattning om handlingen.

Betyg: 3,5/5

Utläst: 18.8-2016

Andra böcker i serien:
#1 Legend
#2 Prodigy

Psst, ni som läst boken, vad tyckte ni om slutet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar