Bokrecension: The hate u give

Originalets titel: The hate u give (2017)
Författare: Angie Thomas
Genre: Ungdom
Sidor: 446
Utgivningsår: 2017
Första meningen: Jag borde inte ha följt med på den här festen.

Handling: The hate u give handlar om sextonåriga Starr, som en kväll tvingas vittna när hennes barndomsvän blir skjuten till döds. Händelsen rör upp en massa känslor hos andra svarta, de vill få hämnd på polisen som kallblodigt tycks bestraffa oskyldiga människor bara för att de är mörkhyade. Starr ställs inför ett stort val när hon måste bestämma om hon ska tala ut om fallet, vem står på hennes sida och vems sida står hon på egentligen själv?

Tankar om boken: Det här är en bok jag tycker alla borde läsa, eftersom den så bra tar upp rasism och berättar om våld mot svarta från en ung flickas perspektiv. Starr är själv inte skyldig till något brott, men för att hon råkar leva i ett område med hög kriminalitet och dessutom är svart, utsätts hon för saker ingen borde behöva vara med om. Jag har själv inte ens insett att det faktiskt förekommer sådana orättvisor raser emellan, så THUG fick mig verkligen att haja till. Att Starr går i en privatskola för vita var en viktig detalj för det fick en att fatta hur nära oss själva sådana här saker sker medan vi går ovetande runt. Med sina verklighetstrogna karaktärsbeskrivningar lyckades Thomas också svepa med sig läsaren och det kändes som om man faktiskt lärde känna personerna. På slutet tyckte jag att allt blev bättre för fort, men i och för sig måste det väl ske om ingen uppföljare planeras. På det hela taget gillade jag ändå boken jätte mycket, jag tummar också upp för att det i den svenska översättningen fanns en hel del uttryck på engelska som inte fått samma styrka om de blivit översatta.

Betyg: 4/5

Utläst: 8.11-2017