tisdag 26 september 2017

Bokrecension: Kemisten

Titel: Kemisten     
Originalets titel: The Chemist, 2016
Författare: Stephenie Meyer
Genre: Spänning
Sidor: 567
Utgivningsår: 2017
Första meningen: "Dagens ärenden hade blivit rutin för kvinnan som just nu gick under namnet Chris Taylor."

Handling: En kvinnlig agent som är en bland de bästa inom sitt yrke har stämplats som hot och hon måste nu hela tiden vara på sin vakt och flytta runt för att inte bli hittad och dödad. Hon byter ofta identitet för att inte kunna bli spårad, men trots det får plötsligt en gammal kollega tag på henne och ber henne att utföra ett uppdrag. Om hon lyckas kan det betyda att hon inte längre skulle behöva fly, men det är något som inte riktigt stämmer med fallet hon får och hon blir tvungen att tänka och agera på ett åt henne helt ovant sätt.

Tankar om boken: Ännu en bok med en stark kvinnlig karaktär, tumme upp för det åtminstone! Grundidén för Kemisten är väldigt bra och jag var supertaggad på att läsa den, men tyvärr blev jag lite besviken. Jag vill och försöker verkligen älska den eftersom det fanns så många otroligt bra komponenter, bland annat är karaktärerna verkligen super och det märks att dom blivit ordentligt utarbetade. Vad jag också gillade var hur det berättades om allt som har med ett agentliv att göra, allt från vad som packas med på ett uppdrag till hur ett säkerhetssystem installeras. Det som däremot sänker vitsordet för den är upplägget och den förenklade kärleksstoryn och ploten. När jag började läsa så väntade jag mig att få läsa en spänningsroman för vuxna, men spänningen var utspädd med en maaassa kärlek som inte ens var sådär jätte bra, och den kändes bara som en bland många, inget som man direkt kommer ihåg.

Betyg: 3/5

Utläst: 24.9-2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar