måndag 2 januari 2017

Översikt av mitt bokår 2016

Hejsan på er och gott nytt år! Nu är vi redan ett par dagar in i 2017, så jag tänkte det skulle passa sig att ta en tillbakablick på det gångna året. Mitt år 2016 i böcker, som Goodreads det säger, har varit mitt första år som jag verkligen skrivit ner när och vad jag läst och vad jag tyckt om det jag läst, tidigare har jag bara läst och så har det varit bra med det. Om jag inte kommer helt fel ihåg, så skapade jag mitt goodreads konto i juni, och satte som mål då att läsa 50 böcker i år. Jag hann inte med alla 50, men jag läste en hel del väldigt långa böcker som tog tid, så jag är nog nöjd i alla fall. Här är ett litet sammandrag av min läsning.

1. Antal lästa böcker:
38 st.

2. Antal lästa sidor:
15 613 sidor + några omläsningar som goodreads inte räknar med.

3. Recenserade böcker:
20 st, bara typ hälften av de lästa men det beror på att jag inte recenserat de böcker jag läste före jag startade bloggen.

4. Den längsta boken:
Nyckeln av Mats Strandberg, 813 sidor

5. Den kortaste boken:
Fjärilarnas stad av Ingrid Remvall, 234 sidor

6. Den sämsta boken:
Bortom världen utanför av Hedvig Andersson, jag gjorde inte ens en recension på den eftersom det bara skulle ha blivit gnäll, den var jätte dålig enligt mig.

7. Den bästa boken:
Aj då, jag läste så många bra! Kanske jag ändå svarar Boktjuven av Markus Zusak.

8. Den bästa serien:
The mortal instruments av Cassandra Clare var hur bra som helst!

9. Den mest hypade boken:
Me before you av Jojo Moyes måste det ju vara.

10. Omläsning av en bra bok:
Syskonkärlek av Katarina von Bredow, har läst den ett antal gånger redan men jag bara älskar den sååå mycket! En recension på den kommer upp här under de närmaste dagarna.

    Även i år utmanar jag mig själv till att läsa 50 böcker, vilket jag kanske lyckas bättre med nu när jag börjar direkt i Januari. Förutom det kommer jag också att ta mig an en läsutmaning där man ska läsa böcker under en viss kategori, men jag har ännu inte bestämt mig för vilken så om ni har några bra tips tar jag gärna emot dem!

Ha det bra! -Matilda

2 kommentarer:

  1. Låter ett fint läsår! Bok tjuven är en fantastisk bok.

    SvaraRadera
  2. Låter ett fint läsår! Bok tjuven är en fantastisk bok.

    SvaraRadera