torsdag 22 september 2016

Bokrecension: Förlorade Själars Stad

Titel: Förlorade själars stad, The Mortal Instruments #5
Originalets titel: City of lost souls, 2012
Författare: Cassandra Clare
Genre: Ungdom, fantasy
Sidor: 589
Utgivningsår: 2016
Första meningen: "Simon stod och stirrade tomt på ytterdörren till sitt hus."

Handling: Natten då skuggjägarna tror att striderna äntligen är över, försvinner Jace och Sebastian spårlöst. Alla sätter igång att söka Jace, men han och Sebastian verkar omöjliga att spåra. En natt kommer de ändå hem till Clary för att få henne med sig, och visst skulle Clary göra vad som helst för Jace, men han verkar inte riktigt vara sig själv...

Tankar om boken: I den föregående boken Fallna änglars stad tyckte jag att alla äntligen hittat sin plats, men här kastas allt om igen. Clarys självständighet kommer också fram ännu mer, och fastän de andra tvekar och vacklar så fattar hon ändå kloka beslut, och jag älskar just sådana böcker där en tjej kan vara den som klarar sig bäst. Jag skulle nästan kunna säga att hon var min favoritkaraktär i boken, men i ett skede fastnade jag faktiskt även ordentligt för Sebastian! (Det gick dock över efter det han gjorde! :D)

Jag tycker att det är väldigt svårt att recensera serier eftersom det man kan säga utan att spoila något är alltid ganska likt det man sagt om den föregående boken, men jag gillade Förlorade själars stad ändå väldigt mycket och rekommenderar den verkligen!

Betyg: 4/5

Utläst: 18.9-2016

Psst, ni som läst boken, bläddra tillbaka till sidorna 561-565. Alltså nej, det skulle inte ha fått hända, mitt hjärta typ brast av att läsa det! Gjorde inte era det också?!

Andra böcker i serien:
#1 Stad av skuggor
#2 Stad av aska
#3 Stad av glas
#4 Fallna änglars stad
#6 Himmelska eldens stad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar