måndag 8 augusti 2016

Bokrecension: Beautiful Dead - Jonas Bok

Titel: Beautiful Dead - Jonas Bok
Originalets titel: Beautiful Dead, Book 1 - Jonas, 2009
Författare: Eden Maguire
Genre: Ungdom, Fantasy
Sidor: 268
Utgivningsår: 2010
Första meningen: "Det första jag hörde var en dörr som slog i vinden."

Handling: Fyra dödsfall i en skola på mindre än ett år! Först Jonas, Arizona, Summer och nu Darinas pojkvän Phoenix. Darina plågas av saknaden efter Phoenix, men en dag får hon syn på honom igen, och det visar sig att han och de andra döda har återvänt för att ta reda på varför de dog. För att få tillbringa tid med Phoenix tar Darina an sig den första uppgiften, att lösa gåtan bakom Jonas död innan tiden är ute. Kommer hon att lyckas?

Tankar om boken: Storyn var bra i sig själv, men den var skriven på ett tråkigt sätt, och allt var uppenbart från den stunden det togs upp och jag skulle verkligen ha velat ha mer spänning i den. Dels så var boken ganska lättförståelig och lättläst, så jag antar att den är riktad till lite yngre läsare vilket gör att jag förstår varför jag inte riktigt föll för den.

Den här boken har jag svårt att ge betyg åt eftersom jag gillade storyn men inte sättet den var skriven på, så jag ger den medelvitsordet 3/5, och rekommenderar den för lite yngre läsare. Jag kan tänka mig att läsare i åldern 12-14 som gillar kärlek och gåtor skulle kunna gilla den. Den här boken hör till en serie på fyra böcker, men själv kommer jag inte att läsa de andra böckerna.

Betyg: 3/5

Utläst: 13.7-2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar